E-health
6/11/2023

Dankzij Liv hebben zorgprofessionals Nina en Greet meer tijd voor hun patiënten.

Door
Denise van Gelder

In de pittoreske stad Emmen, gelegen in het noorden van Nederland, werkt huisartsenpraktijk Demircan sinds kort met Liv. Twee van deze toegewijde zorgverleners, Nina Damo en Greet Spoelman, zijn super enthousiast over de applicatie. Volgens hen is Liv supermakkelijk in gebruik, flexibel in te zetten en zorgt het ervoor dat patiënten betrokken zijn bij hun eigen gezondheid. Om deze reden delen ze graag hun ervaringen met andere zorgprofessionals zodat ook zij meer tijd hebben voor hun patiënten.

Hoe Liv praktijkondersteuner Nina helpt bij intensieve zorg en ouderenzorg

Nina Damo, praktijkondersteuner intensieve zorg en ouderenzorg bij huisartspraktijk Demircan, vervult een essentiële rol in het begeleiden van mensen in hun laatste levensfase. Ze biedt stervensbegeleiding en rouwbegeleiding voor naasten en ondersteunt ook de oudere patiënten in de praktijk. Alle patiënten van 80 jaar en ouder worden door haar en haar collega bezocht en waar nodig begeleid. Recentelijk heeft de praktijk ervoor gekozen om Liv te integreren, en dit heeft een aanzienlijke impact gehad op de manier waarop ze hun patiënten kunnen ondersteunen.

Nina verteld: "In onze praktijk hebben we ons de afgelopen twee maanden verdiept in Liv. Dit programma biedt verschillende modules waarmee onze patiënten zelfstandig kunnen werken. Ze hebben de keuze tussen individuele programma's of programma's met de ondersteuning van een praktijkondersteuner. Een van de meest waardevolle aspecten van Liv is dat het patiënten in staat stelt om thuis aan hun gezondheid te werken, terwijl ze tegelijkertijd toegang hebben tot begeleiding van de praktijkondersteuner op de modules die ze nodig hebben.”

Nina voegt toe: "Dit is een enorme stap voorwaarts in de zorg. Het stelt onze patiënten in staat om actiever betrokken te zijn bij hun eigen gezondheid en biedt hen de flexibiliteit om in hun eigen tempo te leren."

“Wat Liv onderscheidt, is het gebruiksgemak en de flexibiliteit. Dit maakt het zowel voor ons als voor onze patiënten erg handig.” – Aldus Nina.

POH-GGZ Greet Spoelman over haar ervaring met Liv

Greet Spoelman, werkt ook binnen de praktijk maar dan als POH-GGZ. Ook zij deelt ook haar positieve ervaring met Liv. In haar rol spreekt ze patiënten met mentale klachten en probeert ze gezamenlijk de hulpvraag te achterhalen en te werken aan herstel, waarbij de patiënt zelf de regie heeft.

Greet aan het woord: "We werken nu sinds twee maanden met Liv omdat het programma heldere, herkenbare onderwerpen bespreekt, veelzijdig én laagdrempelig is. Het gebruikersgemak is groot en de modules kunnen op maat worden gemaakt voor de patiënt. Wat Liv onderscheidt van de concurrentie, is het feit dat het voortdurend wordt bijgewerkt en verbeterd. Bovendien is het specifiek ontworpen voor gebruik in huisartspraktijken – dat kan je merken."

Greet benadrukt: “Een opmerkelijk kenmerk van Liv is daarnaast dat patiënten na een gesprek met hun zorgverlener thuis verder kunnen lezen en leren over hun gezondheid. Dit draagt goed bij aan de zelfredzaamheid van de patiënt en dat is van onschatbare waarde. Hoe beter een patiënt begrijpt hoe het zit, hoe beter hij zichzelf kan helpen. Patiënten kunnen dit doen op momenten die hen het beste uitkomen, zonder het huis te hoeven verlaten. Bovendien kunnen ze informatie bijhouden die ze eventueel met hun behandelaar kunnen delen."

E-health wordt steeds belangrijker binnen de huisartsenpraktijken

Zowel Nina als Greet zijn ervan overtuigd dat e-health een steeds grotere rol zal spelen in huisartspraktijken, en ze geloven dat Liv daar een essentiële rol in zal spelen. In eerste instantie lijkt de overstap naar e-health misschien groot, maar juist doordat Liv erg gebruiksvriendelijk is, weet je als praktijkondersteuner snel waar de knoppen zitten en kan je snel meer patiënten te helpen. Liv bevordert de zelfredzaamheid van patiënten en sluit naadloos aan bij het behandelgesprek die je voert.

Greet concludeert: "Ik ben erg blij met Liv en ik zou het ten zeerste aanbevelen aan andere zorgverleners. Het is een stap voorwaarts in de moderne gezondheidszorg."

Meer zorg voor jouw patiënten  

Met de inzet van Liv en professionals zoals Nina en Greet kunnen er meer patiënten worden geholpen – en dat is nodig. Zo worden de wachtlijsten minder lang en krijgen patiënten gelijk de zorg die ze verdienen. Huisartsenpraktijk Demircan heeft een mooie stap gezet naar de zorg van morgen. Want niet alleen de POH-S en de POH-GGZ maken nu gebruik van Liv, ook is het de bedoeling is om ook de PA en VS te betrekken.

Samen met Liv op naar betere zorg! Ben jij benieuwd geworden wat Liv kan betekenen voor jouw praktijk? Vraag dan een demo aan of plan eens een persoonlijk 5minutengesprek in. Zo kunnen we samen kijken naar de meerwaarde voor jouw praktijk.

Vraag een demo of een snel 5minutengesprek aan

Neem contact op