Registreren & inloggen

Bekijk hier de vragen die gaan over problemen bij registreren of inloggen

Hoe installeer ik Liv op mijn apparaat?

Liv installeren op je apparaat is heel eenvoudig. Download deze korte handleiding en volg de stappen die hierin beschreven staan.

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

Klik op ‘wachtwoord vergeten’ en vul je e-mailadres in. Controleer of er geen spellingsfouten inzitten.
Je kunt de e-mail ook in je ongewenste e-mail (spam folder) ontvangen. Heb je na een halfuur nog geen e-mail ontvangen? Neem dan contact op met Liv.

Wat betekent de ‘Onthoud mij' functie in het inlogscherm?

Dit betekent dat de internetbrowser waarin je gaat inloggen, jouw inloggegevens onthoudt.
De volgende keer dat je weer naar de POH-omgeving gaat staan jouw inloggegevens al ingevuld. Je hoeft dan alleen nog maar op inloggen te klikken. Wanneer je inlogt op een apparaat van de praktijk is het belangrijk deze optie niet aan te vinken vanwege privacy.

Wat betekent ‘Authenticatie in twee stappen' en hoe werkt het?

Dit is een dubbele beveiliging van je account. Als je op ‘Inschakelen’ klikt, krijg je een aantal stappen te zien die je moet doorlopen om deze dubbele beveiliging aan te zetten. Er wordt gevraagd om Google Authenticator te downloaden. Hou er wel rekening mee dat als je dit inschakelt, je bij het inloggen altijd een ander apparaat nog hebt om in te loggen (bijvoorbeeld je mobiele telefoon, wanneer je inlogt op de computer).

Accountinstellingen

Bekijk hieronder de vragen die betrekking hebben op de instellingen van jouw account

Wat gebeurt er met verzamelde gegevens?

Liv Zelfzorg voldoet aan de NEN 7510, ISO 27001 ((informatiebeveiliging) en de ISO 9001 (kwaliteitsmanagement). Wij zijn verplicht de gegevens van de patiënt beveiligd en encrypted op te slaan, maar hebben geen toegang tot de opgeslagen informatie van de patiënt.

Hoe laat ik cliënten weten dat ik voor langere tijd afwezig ben?

Dit doe je door in je rechts bovenaan op je naam te klikken. Er verschijnt een menu waar de optie ‘Mijn instellingen’. In deze instellingen vind je de aan-en afwezigheidsmelding. Onder het kopje ‘Afwezig/vakantie’ kun je aangeven dat je voor een langere tijd afwezig bent. Denk bijvoorbeeld aan zwangerschapsverlof of vakantie. Je klikt op het blauwe pijltje (de invulvelden worden dan geel omlijnd), selecteert een datum vanaf wanneer je afwezig bent tot en met wanneer je afwezig bent en klikt op opslaan. Jouw cliënten krijgen dan een automatisch antwoord tijdens deze periode wanneer ze jou een bericht sturen via het berichtencentrum.

Hoe laat ik cliënten weten wanneer ik aanwezig ben?

Dit doe je door in je rechts bovenaan op je naam te klikken. Er verschijnt een menu waar de optie ‘Mijn instellingen’. In deze instellingen vind je de aan-en afwezigheidsmelding. Als je bij meerdere praktijken werkt, zie je ook meerdere praktijken onder elkaar staan. Je klikt op het blauwe potloodje (de invulvelden worden dan geel omlijnd), je vult in wanneer je aanwezig bent bij de betreffende praktijk en klikt op opslaan.

Hoe wijzig ik mijn gegevens/wachtwoord/profielfoto?

Dit doe je door in je rechts bovenaan op je naam te klikken. Er verschijnt een menu waar de optie ‘Mijn instellingen’. Als je hierop klikt zie je jouw accountinstellingen en kun je jouw gegevens aanpassen. Dit doe je door op het blauwe potloodje te klikken, je gegevens te veranderen en vervolgens op ‘Opslaan’ te klikken.

Dashboard

Bekijk hieronder de vragen die betrekking hebben op het Liv Dashboard

Hoe kan ik zoeken naar oefeningen en modules?

De oefeningenpagina bevat een tabblad met Oefeningen en een tabblad Modules.
Op het tabblad Oefeningenpagina vind je enkele oefeningen, welke niet in een module zitten of oefeningen die ook los inzetbaar zijn. Je kunt zoeken op categorieën en therapievormen om sneller de content te vinden die je zoekt. Ook kun je hier oefeningen favoriet maken, wanneer je een oefening bijvoorbeeld regelmatig inzet of erg nuttig vindt.
Op het tabblad Modules vind je al onze complete modules.

Hoe weet ik of een oefening nuttig is voor mijn cliënt?

Bij elke oefening kun je achter de naam van de oefening snel navigeren naar ‘Voorbeeld’ of ‘Toolbox’. Als je klikt op ‘Voorbeeld’ zie je de oefening, zoals de cliënt deze zal zien in de applicatie. Wil je meer achterliggende informatie over de oefening? Klik dan op ‘Toolbox’. Hierin vind je achtergrondinformatie over de oefening, zoals voor wie de oefening geschikt is en met welk doel de oefening ingezet wordt.

Hoe zet ik oefeningen en modules klaar voor mijn cliënt?

Op de persoonlijke cliëntenpagina zet je oefeningen en modules klaar.

Je kunt losse oefeningen klaarzetten via het tabblad Oefeningen. Op het tabblad Modules kun je modules in één keer activeren of zelf een keuze maken welke oefeningen je wel en niet aanzet door op de naam van de module te klikken of op  ‘Bekijk oefeningen'.

Je zet oefeningen klaar voor de cliënt door op het grijze balkje te klikken onder ‘Actief'. Het balkje wordt dan groen. De cliënt ontvangt een mailnotificatie (mits hij deze heeft aanstaan) en de oefening of module is vanaf dat moment te zien in de applicatie voor de cliënt.

Wat betekent de knop ‘Inplannen' bij het klaarzetten van oefeningen?

Op het tabblad Oefeningen op de persoonlijke cliëntenpagina kan je oefeningen inplannen voor de cliënt. Je selecteert een datum en vanaf die dag staat de oefening voor de cliënt actief en ontvangt de cliënt ook een mailnotificatie hiervan (mits de cliënt deze heeft aanstaan). Op deze manier kun je oefeningen meer stapsgewijs aanbieden. Dit zorgt voor meer rust en overzicht in de applicatie van de cliënt. Per ongeluk de verkeerde datum geselecteerd of wil je het inplannen ongedaan maken? Je kunt altijd de datum nog wijzigen of annuleren.

Hoe kan ik de resultaten van een oefening bekijken?

Je kunt dit op meerdere manieren doen:

  1. Via het activiteitenlogboek op het dashboard
    Hier vind je de activiteiten van alle cliënten, je kunt ook filteren per cliënt. Hier kun je zien welke oefeningen en vragenlijsten de cliënt heeft gemaakt en wanneer. Als je op een activiteit uit deze lijst klikt, ga je direct naar de gemaakte oefening of vragenlijst en kun je eventueel ook feedback geven.
  1. Via de persoonlijke cliëntenpagina
    Op de persoonlijke cliëntenpagina kun je resultaten bekijken per oefening. Er zijn resultaten beschikbaar wanneer de cliënt in het verleden een oefening al eens heeft gemaakt - ongeacht of de oefening nu geactiveerd is voor de cliënt of niet.

De AVG wet maakt het verplicht om een privacy functie voor de cliënt in te bouwen. Dit betekent dat de cliënt de mogelijkheid heeft om de resultaten de oefeningen op privé te zetten in zijn/haar accountinstellingen. Je herkent dit dan aan het feit dat de knop ‘Resultaat’ niet beschikbaar is. In plaats daarvan staat er ‘Privé’.

Hoe kan ik feedback geven op een oefening?

Je kunt dit op meerdere manieren doen:

  1. Via het activiteitenlogboek op het dashboard
    Hier vind je de activiteiten van alle cliënten, je kunt ook filteren per cliënt. Hier kun je zien welke oefening de cliënt heeft gemaakt en wanneer. Als je op een activiteit uit deze lijst klikt, ga je direct naar de gemaakte oefening. Hier zie je links op welke datum de cliënt de oefening eerder gedaan heeft en zie je rechts van de datum ‘Feedback’ met een potlood-icoontje staan. Met een klik op het woord ‘Feedback’ verschijnt er een tekstvak waarin je feedback kunt geven op de gemaakte oefening. Vervolgens klik je op de gele knop ‘Versturen’ en de cliënt ontvangt jouw feedback op de e-mail en in het berichtencentrum.
  2. Via de persoonlijke cliëntenpagina
    Op de persoonlijke cliëntenpagina kun je resultaten bekijken per oefening of vragenlijst. Er zijn resultaten beschikbaar wanneer de cliënt in het verleden een oefening/vragenlijst al eens heeft gemaakt - ongeacht of deze op dat moment geactiveerd is voor de cliënt of niet.

    Let op: je kunt alleen feedback geven als de cliënt de oefening of vragenlijst (deels) heeft ingevuld. Wanneer de oefening alleen is bekeken, is de feedbackfunctie niet beschikbaar.
Hoe kan ik mijn gegeven feedback teruglezen?

De feedback die jij gegeven hebt op een oefening bij een cliënt, verschijnt bij de cliënt in zijn/haar berichtencentrum. Hier kun je dan ook eenvoudig de feedback teruglezen die je gegeven hebt. Je kunt dit herkennen in het berichtencentrum door de naam van de oefening, gevolgd door de datum en het woord ‘Feedback’ voor het bericht. Via dit bericht kun je direct naar de oefening gaan door op de knop ‘Bekijken’ te klikken. Hier kun je de volledige feedback teruglezen.

Links zie je dan de datum waarop de oefening eerder gemaakt is door de cliënt en naast de datum zie je het woord ‘Feedback’. Als er feedback gegeven is, zie je dit door een vierkant icoontje met een vinkje. Is er bij een datum geen feedback gegeven? Dit herken je aan het potlood-icoontje.  

Modules, oefeningen & vragenlijsten

Bekijk hieronder de vragen die betrekking hebben op modules, oefeningen & vragenlijsten

Hoe kan ik zoeken naar oefeningen en modules?

De oefeningenpagina bevat een tabblad met Oefeningen en een tabblad Modules.
Op het tabblad Oefeningenpagina vind je enkele oefeningen, welke niet in een module zitten of oefeningen die ook los inzetbaar zijn. Je kunt zoeken op categorieën en therapievormen om sneller de content te vinden die je zoekt. Ook kun je hier oefeningen favoriet maken, wanneer je een oefening bijvoorbeeld regelmatig inzet of erg nuttig vindt.
Op het tabblad Modules vind je al onze complete modules.

Hoe weet ik of een oefening nuttig is voor mijn cliënt?

Bij elke oefening kun je achter de naam van de oefening snel navigeren naar ‘Voorbeeld’ of ‘Toolbox’. Als je klikt op ‘Voorbeeld’ zie je de oefening, zoals de cliënt deze zal zien in de applicatie. Wil je meer achterliggende informatie over de oefening? Klik dan op ‘Toolbox’. Hierin vind je achtergrondinformatie over de oefening, zoals voor wie de oefening geschikt is en met welk doel de oefening ingezet wordt.

Hoe zet ik oefeningen en modules klaar voor mijn cliënt?

Op de persoonlijke cliëntenpagina zet je oefeningen en modules klaar.

Je kunt losse oefeningen klaarzetten via het tabblad Oefeningen. Op het tabblad Modules kun je modules in één keer activeren of zelf een keuze maken welke oefeningen je wel en niet aanzet door op de naam van de module te klikken of op  ‘Bekijk oefeningen'.

Je zet oefeningen klaar voor de cliënt door op het grijze balkje te klikken onder ‘Actief'. Het balkje wordt dan groen. De cliënt ontvangt een mailnotificatie (mits hij deze heeft aanstaan) en de oefening of module is vanaf dat moment te zien in de applicatie voor de cliënt.

Wat betekent de knop ‘Inplannen' bij het klaarzetten van oefeningen?

Op het tabblad Oefeningen op de persoonlijke cliëntenpagina kan je oefeningen inplannen voor de cliënt. Je selecteert een datum en vanaf die dag staat de oefening voor de cliënt actief en ontvangt de cliënt ook een mailnotificatie hiervan (mits de cliënt deze heeft aanstaan). Op deze manier kun je oefeningen meer stapsgewijs aanbieden. Dit zorgt voor meer rust en overzicht in de applicatie van de cliënt. Per ongeluk de verkeerde datum geselecteerd of wil je het inplannen ongedaan maken? Je kunt altijd de datum nog wijzigen of annuleren.

Hoe kan ik de resultaten van een oefening bekijken?

Je kunt dit op meerdere manieren doen:

  1. Via het activiteitenlogboek op het dashboard
    Hier vind je de activiteiten van alle cliënten, je kunt ook filteren per cliënt. Hier kun je zien welke oefeningen en vragenlijsten de cliënt heeft gemaakt en wanneer. Als je op een activiteit uit deze lijst klikt, ga je direct naar de gemaakte oefening of vragenlijst en kun je eventueel ook feedback geven.
  1. Via de persoonlijke cliëntenpagina
    Op de persoonlijke cliëntenpagina kun je resultaten bekijken per oefening. Er zijn resultaten beschikbaar wanneer de cliënt in het verleden een oefening al eens heeft gemaakt - ongeacht of de oefening nu geactiveerd is voor de cliënt of niet.

De AVG wet maakt het verplicht om een privacy functie voor de cliënt in te bouwen. Dit betekent dat de cliënt de mogelijkheid heeft om de resultaten de oefeningen op privé te zetten in zijn/haar accountinstellingen. Je herkent dit dan aan het feit dat de knop ‘Resultaat’ niet beschikbaar is. In plaats daarvan staat er ‘Privé’.

Hoe kan ik feedback geven op een oefening?

Je kunt dit op meerdere manieren doen:

  1. Via het activiteitenlogboek op het dashboard
    Hier vind je de activiteiten van alle cliënten, je kunt ook filteren per cliënt. Hier kun je zien welke oefening de cliënt heeft gemaakt en wanneer. Als je op een activiteit uit deze lijst klikt, ga je direct naar de gemaakte oefening. Hier zie je links op welke datum de cliënt de oefening eerder gedaan heeft en zie je rechts van de datum ‘Feedback’ met een potlood-icoontje staan. Met een klik op het woord ‘Feedback’ verschijnt er een tekstvak waarin je feedback kunt geven op de gemaakte oefening. Vervolgens klik je op de gele knop ‘Versturen’ en de cliënt ontvangt jouw feedback op de e-mail en in het berichtencentrum.
  2. Via de persoonlijke cliëntenpagina
    Op de persoonlijke cliëntenpagina kun je resultaten bekijken per oefening of vragenlijst. Er zijn resultaten beschikbaar wanneer de cliënt in het verleden een oefening/vragenlijst al eens heeft gemaakt - ongeacht of deze op dat moment geactiveerd is voor de cliënt of niet.

    Let op: je kunt alleen feedback geven als de cliënt de oefening of vragenlijst (deels) heeft ingevuld. Wanneer de oefening alleen is bekeken, is de feedbackfunctie niet beschikbaar.
Hoe kan ik mijn gegeven feedback teruglezen?

De feedback die jij gegeven hebt op een oefening bij een cliënt, verschijnt bij de cliënt in zijn/haar berichtencentrum. Hier kun je dan ook eenvoudig de feedback teruglezen die je gegeven hebt. Je kunt dit herkennen in het berichtencentrum door de naam van de oefening, gevolgd door de datum en het woord ‘Feedback’ voor het bericht. Via dit bericht kun je direct naar de oefening gaan door op de knop ‘Bekijken’ te klikken. Hier kun je de volledige feedback teruglezen.

Links zie je dan de datum waarop de oefening eerder gemaakt is door de cliënt en naast de datum zie je het woord ‘Feedback’. Als er feedback gegeven is, zie je dit door een vierkant icoontje met een vinkje. Is er bij een datum geen feedback gegeven? Dit herken je aan het potlood-icoontje.  

Cliënten

Bekijk hieronder de vragen die betrekking hebben op de cliëntenpagina

Hoe voeg ik een nieuwe cliënt toe?

Je kunt dit op 2 manieren doen:

  1. Via de behandelaarsknop met jouw naam rechtsboven in beeld:
    Klik op de knop ‘Nieuwe cliënt'
  2. Via de pagina Cliënten op het hoofdmenu:
    Klik op de knop ‘Cliënten opties' en vervolgens op ‘Cliënt toevoegen'

Er verschijnt een scherm waar je de persoonlijke gegevens van de cliënt kunt invullen. Als je voor meerdere praktijken werkt, wordt er gevraagd om de praktijk te selecteren waar de cliënt is aangemeld. Klik op ‘Volgende’ en vul hier het e-mailadres (en eventueel telefoonnummer) in. Op dit mailadres ontvangt de cliënt ook de uitnodiging voor het account, dus controleer goed of het opgegeven e-mailadres juist is.
Klik vervolgens op ‘Uitnodiging versturen’. De cliënt ontvangt een e-mail waarmee een wachtwoord kan worden aangemaakt. Na het uitnodigen word je als behandelaar naar de persoonlijke cliëntenpagina doorgelinkt, waar je alvast oefeningen, vragenlijsten of modules voor de cliënt kunt klaarzetten of kunt inplannen.


Lukt het niet om op de knop  ‘Uitnodiging versturen’ te klikken? De meest waarschijnlijke oorzaak hiervan is dat er al een account in Liv bestaat met dit e-mailadres. Neem contact op met Liv en geef hierbij (met toestemming van de cliënt) het e-mailadres door.

Hoe kan ik cliëntgegevens aanpassen?

Wil je de gegevens van de cliënt bekijken en aanpassen, dan kun je dit op de cliëntenpagina doen door de cliënt op te zoeken in het overzicht. Achter de naam van de cliënt staat een knop met 3 horizontale puntjes. Als je hierop klikt verschijnen er een aantal opties, waaronder de optie ‘Cliënt aanpassen’. Als je hierop klikt, verschijnt er een scherm waarin je de gegevens kunt aanpassen. Ben je klaar? Klik dan onderaan de pagina op de knop ‘Aanpassen’. 

Je kunt ook gegevens aanpassen op de persoonlijke cliëntenpagina. Ga naar de pagina van de cliënt en klik op het pijltje bij de knop ‘Dagboek bekijken’. Klik vervolgens op 'Cliënt aanpassen'.

Hoe kan ik mijn cliëntenlijst opschonen?

Zijn cliënten al gedurende lange tijd niet meer actief met Liv of is het behandeltraject afgerond? Dan kun je jouw cliëntenlijst opschonen. Dit kun je doen door cliënten ofwel te verwijderen of te archiveren. Deze opties verschijnen wanneer je in het cliëntenoverzicht op de 3 horizontale puntjes achter de naam van de cliënt klikt of op de persoonlijke cliëntenpagina onder het pijltje bij de knop ‘Dagboek bekijken’. Hier kun je de cliënt ‘Verwijderen’ of ‘Archiveren’.

  • Als je een cliënt archiveert, komt de cliënt in het archief terecht. De cliënt kan dan nog wel werken met Liv, maar staat niet meer tussen jouw actuele cliëntenoverzicht en je ontvangt geen meldingen van activiteit van de cliënt.
  • Als je een cliënt verwijdert, wordt het gehele account inclusief gegevens en resultaten uit het systeem verwijdert. Dit betekent dan ook dat de cliënt niet meer kan inloggen in Liv om met oefeningen aan de slag te gaan. Het terughalen van de gegevens of resultaten van de oefeningen, is dan ook niet meer mogelijk.

Lees hieronder verder om te weten hoe je een cliënt archiveert of verwijdert.

Hoe kan ik een cliënt archiveren/dearchiveren?

Een cliënt archiveren doe je door in het cliëntenoverzicht naar de naam van de cliënt te gaan die je wilt archiveren. Je klikt op de 3 horizontale puntjes achter deze naam en klikt op de optie ‘Cliënt archiveren’. Het account, inclusief gegevens en resultaten van de cliënt komen dan in het archief terecht.

Als je een cliënt weer wilt dearchiveren ga je naar je de algemene cliëntenpagina, klik bij de knop ‘Cliënten opties' op 'Archief tonen'. Het account van je cliënt verschijnt in de cliëntenlijst (of zoek op naam). Als je op de 3 horizontale puntjes klikt achter de naam van de cliënt, kun je de cliënt weer ‘De-archiveren’.

Hoe verwijder ik een cliënt?

De verantwoordelijkheid voor het verwijderen van een cliëntaccount ligt tot op heden bij jou als behandelaar. Dit kan worden gedaan op verzoek van de cliënt of omdat je zelf hebt besloten je huidige cliëntenlijstop te schonen op basis van inactiviteit van cliënten. Wanneer een cliënt account is verwijderd, zijn alle gegevens en resultaten verdwenen en kunnen niet meer teruggehaald worden.

Een cliënt verwijderen kan op de algemene cliëntenpagina. Zoek het account van de cliënt en klik op de 3 horizontale puntjes achter de naam van de cliënt. Klik op de optie ‘Cliënt verwijderen’.
Een cliënt verwijderen kan ook op de persoonlijke cliëntenpagina via het pijltje bij de knop 'Dagboek bekijken'. Klik vervolgens op 'Cliënt verwijderen'. Het account, inclusief gegevens en resultaten van de cliënt worden in zijn geheel verwijderd en dit is niet meer terug te halen.

Hoe draag ik cliënten over?

Je kunt in Liv cliënten overdragen. Bijvoorbeeld wanneer je met verlof gaat of vertrekt bij de praktijk. Het account van de cliënt, inclusief gegevens en resultaten, worden dan overgedragen naar jouw collega of opvolger. Dit kan op 2 manieren:

  1. Alle cliënten in één keer overdragen
    Ga naar de algemene cliëntenpagina. Klik op de knop 'Cliënten opties' en kies 'Alle cliënten overdragen'. Je selecteert vervolgens de praktijk (wanneer je bij meerdere praktijken werkzaam bent) en de naam van de behandelaar naar wie de cliënten moeten worden overgedragen. Alle cliënten in jouw account die onder deze praktijk vallen zullen worden overgedragen naar de andere behandelaar. Cliënten die niet onder deze praktijk vallen, worden niet overgedragen.
  2. Eén cliënt per keer overdragen
    Ga naar de algemene cliëntenpagina en zoek het account van de cliënt. Klik op de 3 horizontale puntjes achter de naam van de cliënt en klik op de optie ‘Cliënt overdragen'. Selecteer de behandelaar. Je kunt een individuele cliënt ook overdragen op de persoonlijke cliëntenpagina via het via het pijltje bij de knop 'Dagboek bekijken'. Klik vervolgens op 'Cliënt overdragen'.
Hoe kan ik zien wanneer een cliënt voor het laatst online was?

Op de algemene cliëntenpagina kun je in één oogopslag zien wanneer jouw cliënten voor het laatst online zijn geweest. De cliëntenlijst is gesorteerd op activiteit: de meest recent actieve cliënten staan bovenaan, de minst actieve cliënten onderaan.


Als je op de naam van een cliënt klikt, kom je op de persoonlijke cliëntenpagina. Bovenaan in het midden zie je gegevens van de cliënt: sinds wanneer hij/zij cliënt is, wanneer deze cliënt voor het laatst in Liv heeft gekeken en hoeveel oefeningen er klaarstaan.

Hoe zet ik oefeningen en modules klaar voor mijn cliënt?

Op de persoonlijke cliëntenpagina zet je oefeningen en modules klaar.

Je kunt losse oefeningen klaarzetten via het tabblad Oefeningen. Op het tabblad Modules kun je modules in één keer activeren of zelf een keuze maken welke oefeningen je wel en niet aanzet door op de naam van de module te klikken of op  ‘Bekijk oefeningen'.

Je zet oefeningen klaar voor de cliënt door op het grijze balkje te klikken onder ‘Actief'. Het balkje wordt dan groen. De cliënt ontvangt een mailnotificatie (mits hij deze heeft aanstaan) en de oefening of module is vanaf dat moment te zien in de applicatie voor de cliënt.

Hoe kan ik de voortgang en resultaten van mijn cliënt bekijken?

Je kunt dit op meerdere manieren doen:

  1. Via het activiteitenlogboek op het dashboard
    Hier vind je de activiteiten van alle cliënten, je kunt ook filteren per cliënt. Hier kun je zien welke oefeningen en vragenlijsten de cliënt heeft gemaakt en wanneer. Als je op een activiteit uit deze lijst klikt, ga je direct naar de gemaakte oefening of vragenlijst en kun je eventueel ook feedback geven.
  2. Via de persoonlijke cliëntenpagina
    Op de persoonlijke cliëntenpagina kun je resultaten bekijken per oefening of vragenlijst. Er zijn resultaten beschikbaar wanneer de cliënt in het verleden een oefening/vragenlijst al eens heeft gemaakt - ongeacht of deze op dat moment geactiveerd is voor de cliënt of niet.

Let op: je kunt alleen feedback geven als de cliënt de oefening of vragenlijst (deels) heeft ingevuld. Wanneer de oefening alleen is bekeken, is de feedbackfunctie niet beschikbaar.
De AVG wet maakt het verplicht om een privacy functie voor de cliënt in te bouwen. Dit betekent dat de cliënt de mogelijkheid heeft om de resultaten de oefeningen op privé te zetten in zijn/haar accountinstellingen. Je herkent dit dan aan het feit dat de knop ‘Resultaat’ niet beschikbaar is. In plaats daarvan staat er ‘Privé’.

Berichten

Bekijk hieronder de vragen die betrekking hebben op berichtencentrum in Liv

Wat gebeurt er met de chat van de cliënt als deze overgedragen wordt?

De chat van de cliënt wordt ook overgedragen naar de andere behandelaar. Is dit niet wenselijk? Dan kan de chat voor het overdragen worden verwijderd.

Hoe kan ik een bericht verwijderen of ongelezen markeren?

Wil je het sturen van een bericht, foto of bestand ongedaan maken? Klik dan bij jouw bericht op het pijltje en klik op ‘Verwijder bericht’.  

Het is ook mogelijk om een bericht van een cliënt te lezen en daarna als ongelezen te markeren.  Klik hiervoor op het bericht van de cliënt in de chat en klik op ‘Markeer als ongelezen’. Er verschijnt dan weer een geel sterretje bij Berichten en bij de chat van cliënt, zodat je eraan herinnerd wordt dat je het bericht later beantwoordt.

Hoe weet ik of ik een nieuw bericht heb ontvangen?

Je kunt een ongelezen nieuw bericht herkennen aan het gele sterretje bij Berichten in het hoofdmenu aan de linkerkant. Als je hier op klikt, ga je naar het berichtencentrum toe. Bij de naam van de cliënt die een bericht heeft gestuurd, zie je weer een geel sterretje staan:


Daarnaast kun je ongelezen berichten zien op het Dashboard rechts bovenaan in beeld.

Hoe kan ik een chat verwijderen?

Je kunt een chat in zijn geheel verwijderen door op het pijltje achter de naam van de cliënt te klikken. Er verschijnt dan een prullenbak-icoontje. Klik hierop en klik op 'bevestigen' als je zeker weet dat je de hele chat wilt verwijderen.

Hoe kan ik een foto of bijlage sturen?

Dit kun je doen door in de chat met de cliënt rechts onderin op het paperclipje te klikken. Er komt dan een optie om gelijk een foto via je camera te maken, een foto uit je galerij toe te voegen of een bestand uit je documenten toe te voegen. Je hoeft daarna alleen nog maar op ‘stuur’ te klikken en de cliënt ontvangt jouw foto of bestand.

Toolbox

Bekijk hieronder de vraag die betrekking heeft op de toolbox in Liv

Wat zijn toolboxen?

Toolboxen zijn pagina's met achtergrondinformatie over een oefening, vragenlijst of module.
In een toolbox vind je bijvoorbeeld wat de oefening inhoudt, waarom de oefening ingezet kan worden, voor welke doelgroep de oefening geschikt is en ook tips hoe je de oefening kunt inzetten en evalueren.


Ook voor elke module is er een toolbox. Deze vind je onder het kopje 'Modules'.
Onder het kopje 'Handleidingen' vind je handige hulpmiddelen voor Liv, zoals het installeren van Liv voor de cliënt en de behandelaar.

Liv Talk

Bekijk hieronder de vragen die betrekking hebben op Liv Talk

Is Liv talk voor iedereen beschikbaar?

Ja, Liv talk kun je altijd inzetten. Misschien vindt de patiënt het fijn om het juist digitaal te doen in plaats van op locatie. Ook kan het handiger zijn wanneer de patiënt niet goed mobiel is. Bepaal de beste zorgoptie voor jouw patiënt.

Ik krijg de melding: 'Helaas kan er geen connectie worden gemaakt. Probeer het later nog eens of probeer het eens met een andere browser.'

Er kan geen connectie met de server worden gemaakt. Dit kan meerdere oorzaken hebben:

1. Het apparaat is niet verbonden met het internet. Controleer of je verbonden bent.  

2. Het netwerk blokkeert de toegang. Neem contact op met jouw netwerk- of systeembeheerder.

3. Er is een niet geregistreerde storing. Neem contact met Liv op.

Het beeld loopt vast of is heel traag

Probeer Liv Talk eens via een andere internetbrowser, een ander apparaat of een ander plekje. Je kan met Liv Talk ook bellen via een 4G of 5G netwerk, wifi of een internetkabel. Het kan namelijk ook liggen aan je internetverbinding of soort apparaat. Controleer de internetsnelheid of neem contact op met jouw netwerk- of systeembeheerder.

Ik hoor of zie mijn cliënt niet

Dit kan meerdere oorzaken hebben:

1. Jouw geluidsinstellingen staan verkeerd ingesteld. Bij videobellen is het belangrijk dat je de geluidsinstellingen in het gesprek zelf en op je apparaat aan hebt staan. Dit geldt voornamelijk op apparaten zoals een computer, laptop en tablet. Staat het microfoontje aan in het gesprek? Controleer dan de geluidsinstellingen op het apparaat zelf. Vaak zie je dit rechtsonder in de taakbalk of via 'geluidsinstellingen' in het hoofdmenu (dit verschilt per apparaat.  

2. Jouw gesprekspartner heeft zijn geluids- of beeldinstellingen niet goed ingesteld. Jouw gesprekspartner dient de stappen in de vorige vraag te volgen.

Mijn camera of microfoon doet het niet

Controleer of je permissies hebt gegeven aan de browser om de camera/microfoon te gebruiken. Pas de permissies aan en herlaad de pagina. Mocht het nog steeds niet werken, controleer dan de versie van je browser en probeer altijd de nieuwste versie te gebruiken. Update de nieuwste versie wanneer nodig. Zijn er nog steeds problemen? Probeer het eens op een ander netwerk en/of zonder VPN verbinding (bijvoorbeeld op een thuisnetwerk). Als dit wel werkt, vraag jouw ICT afdeling/netwerkbeheerder van de praktijk of het überhaupt wel mogelijk is om te videobellen op het netwerk van de praktijk.  

Werkt u op een Citrix omgeving of een ander beheerbaar systeem (zoals E-Zorg) en u krijgt nog steeds geen beeld? Vraag uw ICT afdeling/netwerkbeheerder of de camera/microfoon geblokkeerd wordt in uw browser vanwege beveiligingsredenen.  

Ik zie het Liv Talk icoontje niet in mijn POH omgeving

Wij raden aan om opnieuw in te loggen of de pagina te verversen (SHIFT +F5).

Ik kan geen afspraak inplannen

Selecteer eerst de datum waarop je de afspraak wilt inplannen. Daarna wordt de knop ‘Nieuwe afspraak maken’ zichtbaar.

Ik kan mijn cliënt niet selecteren bij het maken van een afspraak

De cliënt dient eerst zijn account te activeren (voor het eerst in te loggen) voordat je een Liv Talk afspraak kan inplannen.

Ik heb afspraken gepland, maar zie deze niet rechts in beeld verschijnen

Je ziet alleen de afspraken in beeld die voor die dag gepland staan. Inde agenda zie je gele bolletjes bij de dagen in de toekomst waarop afsprakenzijn gepland. Selecteer die dag en de afspraken verschijnen in beeld.

Grijze bolletjes zijn afspraken die zijn geweest. Deze zijn alleen te zien bij dagen uit het verleden.

De verbinding komt niet tot stand, ook niet wanneer we tegelijkertijd in het gesprek zitten. De volgende melding komt in beeld:‘ Momenteel ben je de enige in de sessie. Je gesprekspartner komt er waarschijnlijk zo aan.’

Dit heeft verschillende oorzaken.

  1. Jouw cliënt heeft nog niet op deelnemen geklikt.
  2. Jouw praktijk werkt een beveiligde omgeving en de verbinding komt niet tot stand door een poortbeveiliging. Neemt contact op met Liv of vraag na bij netwerkbeheerder van jouw praktijk.

Liv Zelfzorg

Bekijk hieronder de vragen die betrekking hebben op Liv Zelfzorg

Wat houdt Liv Zelfzorg in?

Liv Zelfzorg is een functie binnen Liv die mensen de mogelijkheid geeft om zelf de regie te houden over hun klachten en proces. Het kan ingezet worden om mensen hulp te bieden die de ‘drempel’ naar een behandelaar te groot vinden, maar ook om de groeiende wachtlijsten in de GGZ te overbruggen. De cliënt meldt zichzelf aan, selecteert thema's naar keuze en kan geheel vrijblijvend aan de slag met Liv, zonder dat de resultaten hiervan gedeeld worden.

De verantwoordelijkheid voor gebruikers ligt bij de zorgverlener, ook in noodsituaties. Op de contactpagina van Liv wordt dit tevens benoemd. Wanneer het zorgaanbod niet passend is voor de situatie van de patiënt - bijvoorbeeld in geval van suïcidaliteit - dient de patiënt dit bij de zorgverlener aan te geven. Wanneer een patiënt toch contact met Liv opneemt in een dergelijke situatie, stuurt Liv deze contactaanvraag door naar de huisartspraktijk en zal de patiënt hierover inlichten.


Wil je meer weten over Liv Zelfzorg? Neem dan contact op met Liv.

Waar kan ik Liv Zelfzorg aanvragen vinden?

Rechts bovenaan in Liv, zie je jouw naam staan. Dit is het behandelaarsmenu. Hier vind je ook de aanvragen voor Liv Zelfzorg. Je ontvangt hiervan ook een e-mail, maar zodra er een nieuwe aanvraag is, zie je dit ook aan het rode bolletje dat naast ‘Aanvragen’ zichtbaar is. Hier kom je in een overzicht waar je de aanvragen kunt weigeren of accepteren. Zodra je de cliënt geaccepteerd hebt, kan de cliënt aan de slag met de gekozen thema’s en komt de cliënt in het ‘Cliënten Zelfmanagement’- overzicht terecht.

Het overzicht van Cliënten Zelfmanagement kun je vinden door op de Aanvragen pagina op de knop 'Cliënten Zelfmanagement' te klikken.

Support & Feedback

Bekijk hieronder de vragen die betrekking hebben op support van en feedback voor Liv

Hoe kan ik hulp krijgen bij het inzetten van oefeningen?
Hoe kan ik een nieuw idee over een oefening, thema of het gebruik van de applicatie doorgeven?

Helemaal links vind je de knop ‘Support’. Als je hierop klikt verschijnen er verschillende opties. Heb je een nieuw idee voor Liv? Gebruik dan de optie ‘Een nieuw idee voor Liv’. Selecteer hier op welke doelgroep je idee betrekking heeft en beschrijf je idee zo uitgebreid mogelijk en voeg eventueel een afbeelding toe die je idee verduidelijkt. Klik op ‘Versturen’ en je idee is verstuurd.

Hoe kan ik een opmerking, probleem of klacht doorgeven aan Liv?

Helemaal links vind je de knop ‘Support’. Als je hierop klikt verschijnen er verschillende opties.
Als je een probleem, opmerking of klacht hebt, kun je dat via de knop ‘Een probleem, opmerkingen of klachten’ doorgeven. Vul de benodigde gegevens in en beschrijf je probleem, opmerking of klacht zo uitgebreid mogelijk. Voeg eventueel een foto toe die de beschrijving verduidelijkt.

Wij waarderen het enorm als je het cliënt ID gelijk meestuurt. Deze kun je vinden achter de naam van de cliënt op de algemene cliëntenpagina en bestaat uit 5 cijfers. Het cliënt ID helpt ons een probleem sneller op te lossen.

Hoe kan ik hulp krijgen bij het inzetten van oefeningen?

Helemaal links onderaan zie je ‘Feedback’ staan. Als je hierop klikt, verschijnt er een feedbackoverzicht met verschillende opties. Wil je hulp hebben bij het inzetten van de oefeningen van Liv bij een cliënt? Gebruik dan de optie ‘Een inhoudelijke vraag’. Selecteer waar je vraag over gaat en geef een beschrijving van de casus of vraag, zodat de mensen van Liv je zo goed mogelijk kunnen helpen. Klik op ‘Versturen’ en je ontvangt zo snel mogelijk een reactie terug.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact op met Liv