Liv applicatie
10/3/2022

De voordelen van e-health bij de eerstelijnszorg

Door
Denise van Gelder

E-health wordt steeds meer toegepast in de praktijken van de eerstelijnszorg. En dat is niet voor niets. De vergrijzing speelt mee, corona, de wachttijden bij de GGZ instellingen, en een tekort aan personeel. E-health is dus niet meer weg te denken. Waarom? Lees in dit artikel de voordelen van e-health binnen de eerstelijnszorg.

Eerstelijnszorg, wat is dat nu eigenlijk?

Heel simpel gezegd is dit zorg waar iedereen zonder een verwijzing gebruik van kan maken. Zorg waar iedereen hier in Nederland altijd toegang tot heeft. Eigenlijk kan je dit zien als basiszorg. Kan de eerste lijn je niet helpen? Dan verwijzen ze je door naar de tweedelijnszorg.

Wat valt er allemaal onder de eerstelijnszorg?

  • Huisarts en POH-GGZ
  • Fysiotherapeuten
  • Maatschappelijk werk
  • Tandartsen
  • Apotheken
  • Thuisverpleging

Waarom is dit juist nu zo belangrijk?

Doordat de wachttijden in de GGZ steeds langer worden, neemt ook de druk steeds meer toe. Arbeidsintensieve uren is iets wat deze sector dan ook niet meer kan gebruiken. E-health is daarom de oplossing van nu, laat de technologie jou helpen bij jouw werk.

Niet alleen voor de werknemers in de zorg is e-health een fijne oplossing, ook voor de cliënt is dit gelijk merkbaar. De cliënt wordt sneller geholpen en heeft dus de kans om sneller te herstellen.

Een onderzoek in het European Journal of General Practice gaat dieper in op de kansen, maar ook de uitdagingen van e-health in de eerstelijnszorg. In dit uitgebreide onderzoek worden de 5 meest voorkomende e-healthtoepassingen uitgelicht. Deze toepassingen worden uitgebreid getest om zo de huisartsen de meerwaarde van e-health in te laten zien. Volgens dit onderzoek wordt met e-health nog altijd te weinig gedaan binnen de eerstelijnszorg. En hier zijn wij het bij Liv helemaal mee eens.

De voordelen van e-health

Tijdens dit onderzoek is er onderzocht wat de belangrijkste voordelen zijn van e-health. Het was een grootschalig onderzoek waarbij heel veel factoren zijn voorgelegd. De belangrijkste voordelen van e-health voor zowel cliënt als behandelaar, zijn de volgende:

  • 24/7 beschikbaarheid
  • Zelfredzaamheid van de cliënt neemt toe
  • Huisartsen werken efficiënter
  • Gebruiksvriendelijkheid van e-health is hoog (makkelijk in gebruik)
  • Resultaten kunnen beter doorgemeten worden, hierdoor zijn diagnostische processen makkelijker en nauwkeuriger door te voeren
  • Er kan gerichter gewerkt worden door verschillende toegepaste technologieën

Naast deze belangrijkste 6 voordelen zijn er natuurlijk nog veel meer voordelen van e-health voor zowel de cliënt als de behandelaar. In de tijden waarbij technologie voorop staat, kan je als huisartsenpraktijk niet meer achterblijven.  

De 6 randvoorwaarden voor kwalitatieve e-health

Wanneer e-health wordt toegepast binnen de huisartsenpraktijk, adviseren de onderzoekers rekening te houden met 6 belangrijke randvoorwaarden. Deze 6 voorwaarden helpen bij kwalitatieve en veilige e-healthtoepassingen. Hieronder sommen wij ze voor je op:

  • Co-creatie
    Werk samen met relevante en kwalitatieve zorgverleners binnen het e-health vakgebied. Relevante partijen hebben er verstand van en houden rekening met de veiligheid en kwaliteit van e-healthtoepassingen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan het inzetten van gerichte communicatie en marketing voor de zorg.
  • Blended-care
    Het is belangrijk om e-health te blijven combineren met face-to-face gesprekken. Dit kan natuurlijk binnen de huisartsenpraktijk, maar er kan ook gebruik gemaakt worden van Liv Talk: onze beeldbelfunctie.
  • Geïndividualiseerd en persoonlijk
    Een meer holistische en op maat gemaakte benadering waarbij rekening wordt gehouden met individuele behoeften. Dit vinden wij bij Liv ook ontzettend belangrijk. hierdoor wordt bij ons veel zorg op maat aangeboden door middel van het samenstellen van eigen oefeningenpakketjes voor de cliënt. Op deze manier krijgt de cliënt alleen oefeningen te zien die ook daadwerkelijk voor hem van toepassing zijn.
  • Globalisering
    E-health moet voor iedereen toepasbaar kunnen zijn. Mochten er dus weinig financiële middelen beschikbaar zijn, ook dan moet e-health mogelijk zijn.
  • Evidence-based
    Constant beoordelings- en verbeteringsproces op basis van de input van stakeholders. Elk jaar zal de e-health aanbieder opnieuw beoordeeld worden, zo blijft de kwaliteit van e-health altijd hoog.
  • Ethisch verantwoord
    Als je met e-health gaat werken, zorg dan dat de applicatie veilig en betrouwbaar is. Hier zijn vaak certificaten voor beschikbaar die je op kan vragen bij de e-health aanbieder.

Laat Liv jouw praktijk helpen

Liv staat voor je klaar om jouw huisartsenpraktijk te helpen. De gedachte achter Liv? Dat cliënten nog beter gecoacht kunnen worden, omdat ze op hun eigen momenten interactie aangaan met relevante oefeningen. Voor cliënten betekent Liv dat ze in eigen hun tijd kunnen oefenen en leren op basis van een gepersonaliseerd aanbod oefeningen, informatie en tips. Praktijkondersteuners kunnen meekijken en hebben zo beter zicht op de ontwikkeling, maar ook meer aanknopingspunten voor effectieve persoonlijke gesprekken.

Met de 120+ oefeningen van Liv is er voor ieder wat wils. Liv biedt een breed scala aan oefeningen, gebaseerd op de positieve psychologie en cognitieve gedragstherapie. Alle oefeningen zijn transdiagnostisch ontworpen en zijn op maat in te zetten. Dit betekent dat je als praktijkondersteuner kan kiezen uit oefeningen met betrekking tot onderwerpen die bij verschillende psychische problemen een rol spelen, zoals slaapproblemen, negatief zelfbeeld, somberheid en moeite met emotieregulatie.

Omdat wij ook willen bijdragen aan blended-care hebben wij Liv Talk ontwikkeld. Hiermee kan je vanuit de applicatie live contact hebben met je cliënten. Door de coronacrisis zijn afspraken op afstand heel normaal geworden. De functie werkt eenvoudig en is gemakkelijk in gebruik.

Bij Liv besteden we veel aandacht aan veiligheid en kwaliteit. We hebben hard gewerkt om de ISO 27001(veiligheid), ISO 9001 (kwaliteit) en de NEN 7510 (veiligheid) certificeringen te behalen. Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel.