Maak kennis met zelfmanagement
Steeds meer (jong)volwassenen hebben last van licht psychische klachten. De vraag naar zorg is enorm, ook al is de stap naar de zorg niet altijd even makkelijk. Ook de nasleep van de coronacrisis is te merken, de wachtlijsten blijven maar groeien. Om cliënten sneller te helpen hebben wij Liv Zelfmanagement geïntroduceerd. Lees in dit blog meer over onze zelfmanagementtool en waarom dit van toegevoegde waarde kan zijn binnen jouw praktijk.
Lange wachtlijsten GGZ
De laatste jaren kampen steeds meer mensen met licht psychische klachten. Vooral jongvolwassenen lopen steeds vaker rond met stress, eenzaamheid, burn-outs, slaapproblemen, depressies en onzekerheden. De wachtlijsten binnen de GGZ stijgen enorm.
De coronacrisis laat de wachtlijsten nog verder oplopen. Het Trimbos-instituut deed eind januari 2021 voor de derde keer onderzoek naar de impact van de coronacrisis op de psychische gezondheid van volwassenen. Hier is te zien dat deelnemers tussen de 20 en 35 jaar de meeste psychische klachten hebben. Om de wachtlijsten tegen te gaan en mensen sneller te kunnen helpen kan zelfmanagement de oplossing zijn.
Voordelen zelfmanagement
Door de zelfmanagementtool kunnen cliënten sneller geholpen worden en wordt het proces voor zowel cliënt als behandelaar versneld. Maar zelfmanagement heeft nog meer voordelen.
Voor de cliënt:
- De stap om met iemand te praten kan best heel groot zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een seks- of pornoverslaving. Maar ook voor mensen die het spannend vinden om met iemand te praten kan zelfmanagement een goede eerste stap zijn;
- De cliënt heeft zelf de regie in handen, dit zorgt voor vertrouwen. De behandeling is geheel op eigen tempo uit te voeren en kan worden gedaan op elk apparaat.
Voor de behandelaar:
- Zelfmanagement kan ingezet worden om de toestroom van cliënten binnen de praktijk geleidelijk te laten verlopen;
- Mochten er nog vervolgbehandelingen plaats moeten vinden dan kan je als behandelaar sneller tot de kern van het probleem komen. De cliënt heeft zelf al een hele hoop informatie verzameld waar je samen mee aan de slag kan. De door de cliënt gemaakte oefeningen zijn namelijk vanaf dat moment ook inzichtelijk voor jou als behandelaar.
Hoe werkt het?
De cliënt van een aangesloten huisartsenpraktijk kan uit eigen initiatief of op verzoek van de praktijk, een aanvraag indienen voor een Liv account. Dit kan heel gemakkelijk via een formulier op de website - wij zullen je hierbij helpen.
Bij acceptatie kan de cliënt gelijk aan de slag met de thema’s die hij/zij gekozen heeft. Op deze manier hoeft de cliënt niet te wachten op de praktijkondersteuner en is het misschien wel helemaal niet nodig om face-to-face gesprekken te voeren. Superfijn natuurlijk voor zowel de cliënt als behandelaar.
Meer informatie nodig?
Wil jij meer weten over Liv Zelfmanagement of wil je kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw praktijk? Vraag hier een demo aan en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Vermeld bij ‘vraag/opmerking’ dat het om zelfmanagement gaat. Kom maar op met die dagelijkse portie positieve power voor jezelf of jouw cliënt!
Vraag een demo aan
Laat jouw cliënten niet langer wachten - maak een start met Liv Zelfmanagement.