Waar moet een goede e-health tool voor de huisarts aan voldoen?
%20-%202025-05-14T114317.631.png)
Waar moet een goede e-health tool voor de huisarts aan voldoen?
De druk op de eerstelijnszorg neemt in rap tempo toe. Sneller helaas dan we eigenlijk aan kunnen. Denk aan vergrijzende bevolking en lange wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg. De huisarts is voor veel mensen nog steeds het eerste aanspreekpunt, maar de beschikbare tijd en capaciteit schieten vaak tekort. Om deze reden kiezen steeds meer huisartsen en behandelaren voor slimme zorg. Gebruiksvriendelijke e-health toepassingen binnen de huisartsenpraktijk is vandaag de dag niet meer weg te denken.
Wat zijn veelgebruikte e-health toepassingen binnen de huisartsenpraktijk?
Een recente publicatie in het European Journal of General Practice bespreekt vijf veelgebruikte e-health toepassingen in de huisartsenpraktijk. Ze zijn beoordeeld op kwaliteit, veiligheid en toepasbaarheid. Doel van het onderzoek is om huisartsen meer inzicht te geven in wat er vandaag de dag mogelijk is met e-health. Veel huisartsen vinden het spannend en denken dat het niet gebruiksvriendelijk is. Dit is jammer, bij Liv bewijzen we graag het tegendeel.
E-health toepassingen kunnen de zorg namelijk op meerdere manieren verbeteren. Zo blijkt uit het onderzoek dat patiënten meer tevreden zijn, zich zelfstandiger voelen en dankzij e-health 24/7 toegang hebben tot zorg. Dit maakt het toegankelijk en helemaal van deze tijd. Tegelijkertijd wordt de druk op de fysieke praktijk verlaagd, doordat zelfmonitoring en online begeleiding een deel van het werk uit handen nemen. Denk aan online vragenlijsten, thuismetingen of consulten via beeldbellen. Ook worden algoritmes ingezet om diagnostiek en beslisondersteuning te verbeteren.
Een voorbeeld van een veelgebruikte vragenlijst is bijvoorbeeld deze:
Waarom Liv als positieve e-health tool wordt beoordeeld
De voordelen van e-health toepassingen zijn enorm, zo blijkt uit het onderzoek van de European Journal of General Practice. Maar om echt waardevolle e-health toepassingen te leveren aan huisartsen en behandelaren is er meer nodig dan alleen technologie. De onderzoekers noemen zes belangrijke punten die belangrijk zijn bij een e-health toepassing:
Co-creatie
Betrek zorgverleners én patiënten bij het ontwerp en de keuze van digitale toepassingen.
Dit is iets waar we bij Liv veel aandacht aan besteden. Door middel van trainingen door onze eigen prakijktijkondersteuners en het luisteren naar de klant is onze applicatie constant in ontwikkeling. Dagelijks zijn we bezig met het analyseren van actuele onderwerpen en het verwerken van feedback van gebruikers, zowel patiënten als behandelaren. Zo blijven we betrokken en weten we wat er speelt.
Blended care
Combineer online tools met persoonlijke zorgmomenten.
Binnen Liv kunnen modules en oefeningen worden gecombineerd met persoonlijke zorgmomenten, zowel fysiek als digitaal. Liv heeft een berichtencentrum waarmee contact gelegd kan worden. Dit draagt bij aan de zelfredzaamheid van de patiënt. Blended care staat voorop in onze applicatie.
Individualisering
Zorg voor maatwerk, afgestemd op de wensen en mogelijkheden van elke patiënt.
Wij bieden zorg op maat binnen Liv. Je zit niet vast aan standaard modules maar je kan pakketten op maat aanbieden aan je patiënt. Neem oefeningen uit verschillende modules zodat je patiënt precies krijgt wat hij of zij nodig heeft. We richten de e-health toepassing in op wensen van de behandelaar zodat onze klanten tevreden zijn. We streven naar langdurige samenwerkingen en verbetering van online zorg.
Toepasbaarheid in elke setting
De technologie moet bruikbaar zijn in zowel goed gefinancierde als minder kapitaalkrachtige praktijken.
Gebruiksvriendelijkheid:1 van onze key’s binnen Liv. Vaak horen we van behandelaren en patiënten dat ze dachten dat e-health ingewikkeld zou zijn. Liv bewijst het tegendeel. Met mooie visuals, gemakkelijke implementatie en duidelijke structuur heb je Liv zo onder de knie. Of je nou tot Gen-Z behoort of ouder bent, Liv is werkbaar voor iedereen. Daarnaast hoeft e-health niet duur te zijn. Wij bieden e-health aan onder de marktprijs omdat we vinden dat e-health voor iedereen toepasbaar moet kunnen zijn. Wij helpen met de implementatie, deze is binnen een paar kliks gedaan.
Wetenschappelijke onderbouwing
Werk met bewezen methodes, ondersteund door onderzoek en praktijkervaring.
Onze content managers doen voor elke oefening en module gedegen onderzoek. Met ervaring uit de praktijk, onze praktijkondersteuners hebben jarenlange praktijkervaring) en wetenschappelijk onderzoek zorgen wij voor gebruiksvriendelijke oefeningen voor jong en oud.
Ethische waarborgen
Denk aan privacy, veiligheid en het menselijke aspect van zorg.
Jaarlijks behalen wij onze certificeringen. Kwaliteit en veiligheid staat bij Liv hoog in het vaandel, wij zijn continu bezig met onze eisen aan kwaliteit en veiligheid. Daarom werken wij elk jaar hard om de ISO 27001, ISO 9001, de NEN 7510 en de CE Markering te behalen. Als kleinschalige organisatie zijn wij daar dan ook ontzettend trots op!
Samen op naar betere zorg
Wij geloven dat digitale zorg de huisartsenzorg niet vervangt, maar juist versterkt. Ons e-health platform is ontwikkeld in nauwe samenwerking met huisartsen en praktijkondersteuners en biedt ondersteuning bij mentale en lichamelijke zorgvragen. Of het nu gaat om leefstijlinterventies, begeleiding bij chronische aandoeningen of het digitaal volgen van behandelresultaten – onze aanpak is altijd veilig en toegankelijk. Daarnaast adviseren wij behandelaren aan om blended te werken. De patiënt krijgt meer regie, terwijl de zorgprofessional betere inzichten en meer ruimtein de agenda krijgt.
E-health werkt pas echt goed als het aansluit op de dagelijkse praktijk. Daarom blijven we investeren in gebruiksgemak, wetenschappelijke onderbouwing en samenwerkingen met professionals in de eerstelijnszorg.
Wil je weten hoe e-health jouw praktijk kan ondersteunen? Of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s? Neem dan gerust contact met ons op.
Bron artikel:
Kasteleyn, M. J., Versluis, A., Van Peet, P., Kirk, U. B., Van Dalfsen, J., Meijer, E., Honkoop, P., Ho, K., Chavannes, N. H., & Talboom-Kamp, E. P. W. A. (2021). SERIES: eHealth in primary care. Part 5: A critical appraisal of five widely used eHealth applications for primary care – opportunities and challenges. European Journal of General Practice, 27(1), 248–256. https://doi.org/10.1080/13814788.2021.1962845