E-health
5/6/2025

E-healthtrends 2025 voor de huisartsenpraktijk en POH

Door
Denise van Gelder

In 2025 zullen e-healthontwikkelingen belangijker zijn dan ooit tevoren. Digitalisering wordt steeds belangrijker in een maatschappij als deze. Innovatieve technologieën bieden steeds meer mogelijkheden om de zorg op maat te maken en patiënten nog beter te ondersteunen. Hieronder bespreken we de belangrijkste e-healthtrends die we in 2025 verwachten.

1. Hybride zorg: de combinatie van fysiek en digitaal

De druk op de eerstelijnszorg neemt toe door personeelstekorten en oplopende wachttijden. Hybride zorg – een mix van fysieke en digitale zorg – biedt een oplossing. Bijvoorbeeld: een patiënt met diabetes monitort thuis zijn waarden via Liv, die direct gedeeld worden met de huisarts of de POH. Dit vermindert fysieke controles en geeft zorgverleners meer ruimte.  

2. De opkomst van positieve psychologie

Waar vroeger vooral werd gekeken naar klachten en problemen, richten steeds meer praktijken zich op wat er wél goed gaat. Positieve psychologie helpt patiënten om krachten en mogelijkheden te ontdekken. Bij Liv zijn we hier dagelijks mee bezig: we ondersteunen met tools die niet alleen focussen op genezing, maar ook op veerkracht en welzijn. Met verschillende modules en 100+ oefeningen met verschillende modules is er voor iedere zorgvraag wel iets te vinden.  

3. Zelfzorg wordt nog dagelijks populairder  

Zelfzorg is allang geen hype meer, maar iets wat dagelijks wordt ingezet door praktijken. Patiënten krijgen via Liv toegang tot praktische modules, vragenlijsten en oefeningen, waarmee ze thuis aan de slag kunnen. POH’s en huisartsen kunnen deze tools makkelijk inzetten als aanvulling op hun begeleiding. Lees hier meer over hoe zelfzorg onmisbaar is geworden in de praktijk: Waarom Liv-zelfzorg niet meer weg te denken is bij huisartsen en praktijkondersteuners

4. Digitale communicatie is de standaard

Beeldbellen, beveiligd mailen en het invullen van online vragenlijsten – het zijn inmiddels vaste onderdelen van het zorgproces. Ze maken zorg toegankelijker, efficiënter en minder belastend voor zowel patiënt als zorgverlener. Zo hebben we een berichtencentrum wat veel gebruikt wordt en als heel positief wordt ervaren. Contact leggen is laagdrempelig en dat is erg fijn.  Uit onderzoek blijkt dat een goede e-healthtool hier ook aan moet voldoen volgens patiënten, lees hier meer.

5. Weg met hokjes, op naar maatwerk

Steeds meer huisartsen kiezen ervoor om patiënten niet langer in hokjes te plaatsen. Niet elke klacht hoeft automatisch te leiden tot een verwijzing of een medicijn. Integendeel – er komt steeds meer ruimte voor leefstijlgeneeskunde, preventie en het stimuleren van eigen regie. Dat vraagt om een andere manier van werken, waarbij e-health een sleutelrol speelt. Met een e-healthtool binnen je praktijk kun je vroegtijdig je patiënten ondersteunen bij klachten.

6.  Verhoogde focus op cybersecurity

Met de toenemende digitalisering in de zorg groeit ook de dreiging van cyberaanvallen. Zorginstellingen worden verplicht om risico's te beoordelen, passende maatregelen te nemen en incidenten binnen 24 uur te melden. De Network and Information Security Directive (NIS2) verplicht zorgorganisaties om hun digitale weerbaarheid te vergroten en onder toezicht te staan. Bij Liv vinden wij dit ook erg belangrijk. Daarom laten wij ons jaarlijks certificeren. We zijn trots dat we de certificeringen ISO 9001 (kwaliteitsmanagement), ISO 27001 (informatiebeveiliging) en NEN 7510 (informatiebeveiliging in de zorg) hebben behaald. Zo weet je zeker dat de data van jouw praktijk en patiënten bij ons in veilige handen is.

Wij staan voor je klaar

Neem contact op met ons

Neem contact op