E-health
26/5/2021

Hoe de coronacrisis van invloed was op e-health

Door
Denise van Gelder

De coronacrisis liet nog meer de noodzaak zien om te innoveren en gebruik te maken van slimme zorgoplossingen. Huisartsen en GGZ-instellingen implementeren daarom steeds meer e-health mogelijkheden. Lees in dit blog waarom de Coronacrisis zoveel impact heeft gehad op e-health. 

Waarom juist nu huisartsen en GGZ-instellingen overstappen

In 2019 en 2020 heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat e-health zich in een rap tempo heeft ontwikkeld. Als we aan corona denken, denken we aan de vele nadelen die het virus met zich mee heeft gebracht. Toch is het qua digitalisering in de zorg juist een grote stap vooruit.

De huisartsen en GGZ-instellingen geadviseerd zo veel mogelijk fysiek contact te vermijden, e-consults zijn daarom steeds meer geïmplementeerd en tegelijkertijd normaal geworden. De drempel om e-health oplossingen te implementeren was altijd nog aanwezig, maar nu we de drempel over zijn, zijn de voordelen en positieve reacties enorm. De corona-uitbraak heeft de noodzaak van e-health duidelijk zichtbaar gemaakt.

   

De coronacrisis heeft ook Liv hard laten groeien. Liv is gemakkelijk te implementeren, omdat het heel gebruiksvriendelijk is en ons team je ten alle tijden goed zal ondersteunen. Afgelopen jaar is elke dag wel een huisartsenpraktijk gebruik gaan maken van de Liv applicatie.

   "Liv versnelt het proces bij de POH-GGZ en dat is prettig voor de praktijk en bovenal voor de patiënt. E-health kan de oplossing zijn voor lange wachtlijsten bij de praktijk en vele stijgende kosten. Een van de grootste neveneffecten van het werk zijn de voortdurende administratieve lasten die nog dagelijks een groot deel uitmaken van het werk. E-health is hier dé oplossing voor."

Ellen Nijland - Huisarts 

Coronacrisis zorgt voor meer licht psychische klachten

Eenzaamheid, somberheid en depressie zijn klachten die we steeds vaker in het nieuws horen als gevolg van de coronacrisis - de vraag naar hulp groeit enorm. Het Trimbos-instituut deed eind januari 2021 voor de derde keer onderzoek naar de impact van de coronacrisis op de psychische gezondheid van volwassenen. Hier is te zien dat deelnemers tussen de tussen de 20 en 35 jaar hebben de meeste psychische klachten hebben. Het zal hierbij vooral gaan om depressie en angst en problemen met slapen.

Steeds meer (jong) volwassenen melden zich dan ook bij huisartsen en GGZ instellingen voor deze klachten en vragen om hulp. Voor deze doelgroep is e-health en bijvoorbeeld het zelf maken van oefeningen in een gebruiksvriendelijke applicatie een fijne oplossing.

   

Zelfmanagement als gevolg van de coronacrisis

Zoals eerder gezegd, stijgen de wachtlijsten voor de zorg enorm. Daarom hebben we bij Liv een zelfmanagementtool ontwikkeld. Dit biedt een oplossing voor mensen die op zorg aan het wachten zijn, of de stap naar een behandelaar te groot vinden. De cliënt van een aangesloten huisartsenpraktijk kan uit eigen initiatief, een verzoek indienen voor een Liv account. Bij acceptatie kan de cliënt gelijk aan de slag met de modules die hij/zij gekozen heeft.

Liv zelfmanagement heeft de volgende voordelen:

  • Het verlaagt de drempel richting zorg en een behandelaar (cliënt heeft zelf de regie);
  • Het dient als overbrugging voor de groeiende wachttijden binnen de zorg;
  • Kan ingezet worden om de toestroom van cliënten binnen de praktijk geleidelijk te laten verlopen. Juist voor de doelgroep tussen de 20 en 35 jaar waarbij de psychische klachten stijgen door de coronacrisis zou zelfmanagement een goede oplossing zijn. Deze doelgroep is zelfredzaam en digitaal vaardig. Meer weten? Lees ons blog over zelfmanagement hier.

   “De stap om een behandelaar te zien kan best groot zijn. Met zelfmanagement is zorg toegankelijker, heeft de cliënt de regie zelf in de hand en is het allemaal minder spannend."  - Huisarts Ellen

   

De kwaliteit en veiligheid van Liv

In 2020 heeft Liv een enorme groei doorgemaakt op het gebied van kwaliteit en veiligheid. Doordat de huisartsenpraktijken in het begin van de coronacrisis tijdelijk gesloten waren, konden we minder applicaties implementeren. Om deze reden hebben we ons goed kunnen focussen op de veiligheid en kwaliteit van de applicatie.

Zo hebben we hard gewerkt om de ISO 27001 (veiligheid), ISO 9001 (kwaliteit) en de NEN 7510 (veiligheid) certificeringen te behalen. Niet alleen belangrijk voor nu, maar zeker ook met het oog op de toekomst. Het gebruik van e-health zal alleen maar gaan toenemen. Het voldoen aan en garanderen van kwaliteit en veiligheidseisen is dan natuurlijk van groot belang. Kwaliteit en veiligheid staat bij Liv hoog in het vaandel, daarom zal hier continu aandacht aan worden besteed.

Bekijk hier hoe Liv werkt

 

E-mental health van nu

Wij geloven in de toekomst van e-health. Steeds meer praktijken sluiten zich aan en geloven in de krachten van Liv. E-health is gewoonweg niet meer weg te denken uit de gezondheidszorg.

Start vandaag nog

Help jouw cliënten sneller en implementeer e-health binnen jouw praktijk. Bespreek met ons de mogelijkheden - we helpen je graag.

Neem contact op